Gebruik jij online U of JIJ?

Wat gebruik je en wat moet je gebruiken?

Moeilijke vragen hè?

De meesten van ons zijn opgevoed met het idee dat ‘u’ beleefd is en respect toont. In de tijd van mijn grootouders (een van mijn opa’s was geboren in 1898, de rest voor 1910) was u een belangrijke aanspreekvorm. Mensen die je niet kende sprak je aan met ‘u ‘.  Dat is sinds toen flink verschoven.

In mijn tijd (ik ben geboren in de jaren 70) sprak je oudere mensen en mensen die je niet kende aan met ‘u’. Mijn grootouders sprak ik zeker aan met ‘u ‘. Mijn ooms en tantes waren ‘u ‘. Mijn ouders natuurlijk niet, maar in vorige generaties spraken ze hun ouders wel aan met ‘u ‘. ik

Inmiddels zijn mijn grootouders overleden dus ik kan daar niet veel meer over zeggen, maar mijn ooms en tantes spreek ik inmiddels aan met ‘je’. Onbekende oudere mensen spreek ik nog steeds aan met ‘u’. De rest van de wereld is ‘je’ voor me.

Die verschuiving zie je ook in de scholen. Toen ik op de lagere school zat, werden alle juffen en meesters bij hun achternaam genoemd. Zo herinner ik me nog meester Langendijk (de hoofdmeester). Mijn kinderen hebben inmiddels juf Janneke en juf Anne Marie. Op de middelbare school is het nog wel meneer en mevrouw met de achternaam. Maar ik denk niet dat er veel ‘u’ meer gezegd wordt.

De laatste tijd staat ‘u’ meer gelijk aan afstand en ‘je’ met gelijkwaardigheid. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat als iemand me met ‘u’ aanspreekt, ik me erg oud voel en ook zeg dat ik geen ‘u’ ben.

Maar goed, online dus.

Het moeilijke is dat je online niet weet wie er je website, blogs, nieuwsbrieven etc. leest.

Nee, schrap dat. Dat hoor je wel te weten. Elke ondernemer moet weten wie zijn ideale klant is en daar de communicatie op richten. Dus, de ‘hamvraag’ is hoe je je ideale klant aanspreekt. Is dat met ‘je’ of is dat met ‘u’?

Voor mij is dat eenvoudig. Mijn ideale klant is ook een vrouwelijke ondernemer. Die is dus net zoals ik. En zo iemand zal ik nooit met ‘u’ aanspreken. Aangezien samenwerken en gelijkwaardigheid erg belangrijk voor me is, spreek ik ze aan met ‘je’. Voor mij strookt ‘u’ daar niet mee.

Voor jou kan dat natuurlijk anders zijn. Het belangrijkste is dat je doet wat bij je past. Is dat ‘je’, gebruik dan ‘je’. Is dat ‘u’, gebruik dan ‘u’.

Maar wat je ook doet, doe het consequent. Niets is zo erg als het switchen tussen ‘u’ en ‘jij’. Je moet je online communicatie zien als een gesprek. En in een gesprek met iemand wissel je ook niet tussen ‘u’ en ‘jij’. Behalve als je onzeker van je zaak bent.

Toen ik net voor mezelf was begonnen, had ik een hele mooie zakelijke site gemaakt. Ik had alle teksten met ‘je’ geschreven. Toen kreeg ik een opmerking van iemand en daar werd ik onzeker van. Ik heb alle teksten omgezet naar ‘u’.  Na een tijdje bekeek ik mijn website en werd daar niet vrolijk van. Dat was ik niet. Ik houd zelf niet van ‘u’ en dan gebruik ik het zelf. Dat voelde niet goed, dus ik heb het als de sodemieter weer omgegooid.

Ik voel me goed bij ‘je’ en word ook het liefst door mijn klanten met ‘je’ aangesproken. Voor mij is het dus helder. Hoe zit het me jou?

 

Wil je dit delen hieronder in de opmerkingen?

Het bericht Gebruik jij online U of JIJ? verscheen eerst op the ICT girl.

Geplaatst in Uncategorized.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *