De taal van je lichaam

Belangrijke tips voor je communicatie

Wijzen

Wijs niet naar personen of dieren aan een leiband.

Toen ik vijf jaar en al heel mondig was, wilde ik me op allerhande manieren uitdrukken. Niet alleen verbaal, maar ook niet-verbaal wou ik mijn mogelijkheden verkennen.

Mijn ouders vertelden mij dat het onbeleefd was om te wijzen. Uiteraard was ik er als de kippen bij toen er iemand wees naar een overvliegende helikopter. Dit hoorde niet! Echter voelde ik me achteraf vrij dom toen bleek dat je wél mocht wijzen naar (de meeste) voorwerpen. Het werd me al op vroege leeftijd duidelijk dat ook in niet-verbale communicatie de nuances en doordachtheid een must zijn.

Verbale en niet-verbale communicatie

Je gebruikt taal om je verbaal uit te drukken. Toch gebruik je ook klanken en niet-verbale manieren om je uit te drukken. Vaak beschreven als de 7-38-55 regel (55% lichaamstaal, 38% klanksignalen en 7% woorden). Hoewel deze regel al vaak bekritiseerd werd, is er wel een algemene consensus: woorden zijn zeker niet de enige manier om een boodschap over te brengen.
Welke gebaren vermijd je echter best in een professionele omgeving en op welke lichaamstaal moet je zeker letten?

Niet-verbale communicatie

Rond lichaamstaal bestaan reeds talloze studies, regels en experimenten en we geven je graag de belangrijkste kenmerken waar je op moet letten in een professionele omgeving.

Hoofd

Intelligente Hond?

Hoofd schuin naar rechts. Teken van intelligentie?

Je hoofd bevat een aantal van je belangrijkste zintuigen en is bovendien zichtbaar voor je gesprekspartner. Het wordt dan ook nauwlettend in de gaten gehouden.

  • Voor autoriteit: hoofd omhoog, schouders naar achter, rug recht, kin vooruit.
  • Voor openheid: kin neutraal, lichaam naar de partner, hoofd schuin.

Als je intelligent wil overkomen, hou je jouw hoofd best naar rechts. Je hoofd naar links houden zou je aantrekkelijker doen overkomen, aldus study-body-language.com.

Glimlach af en toe. Hou je gezicht ontspannen als je luistert. Frons niet teveel.

Wat we doen met ons hoofd is heel gemakkelijk te oefenen voor de spiegel. Zou jij bijvoorbeeld willen blijven praten met jezelf als je jezelf bezig ziet in de spiegel? Een goede test alleszins.

Oogcontact

Hou 60% van de tijd oogcontact.

Ogen

Hou oogcontact. Idealiter 60% van de tijd. Dit boezemt vertrouwen in. Maak de andere persoon niet ongemakkelijk door voortdurend te staren in de ogen. Een goede tip als je hier moeilijkheden mee hebt: kijk naar de tip van de neus, wat minder direct is en als prettig ervaren wordt. Kijk je veel weg of staar je vaak naar de grond, dan geef je een nerveuze en weinig betrouwbare indruk.

Stem

Een goede indruk is belangrijk. Je stem verheffen in een discussie geeft vaak een slechtere indruk dan te blijven praten in een kalme toon. Met een kalme, resolute speech dwing je respect en autoriteit af.

Mirroring

Spiegelen Vaak spiegel je onbewust je lichaamstaal aan die van je gesprekspartner. Bij deze techniek neem je de bewegingen, gelaatsuitdrukkingen en zelfs het taalgebruik over van je gesprekspartner. Spiegelen is een interessante studie in de psychologie en voor meer concrete informatie raadpleeg je best je favoriete zoekmachine. Indien je deze techniek verkeerd toepast, kan je gesprekspartner een heel ongemakkelijk gevoel krijgen of zelfs denken dat je de spot met hem/haar drijft.

 

Etiquette

  • Rechtstaan en stoel laten staan

    Sta recht en laat de gast zelf zijn/haar stoel naar achter schuiven.

    Als iemand binnenkomt, sta je best recht. Zo word je onmiddellijk opgemerkt en dit geeft een goede indruk.

  • Laat een gast zelf zijn/haar stoel naar achter schuiven. Hou het zakelijk en vermijd om onderdanig over te komen. In een romantische, persoonlijke sfeer mag je natuurlijk een gentleman of -woman zijn (dit wordt zelfs aangemoedigd!).
  • Hou je benen netjes naast elkaar. Gekruiste benen zorgen voor een terughoudende sfeer en saboteren onderhandelingen. Onderhandelingen verlopen altijd beter als je de benen niet kruist.Probeer ook niet teveel te wiebelen met je benen. Hou je beide voeten op de grond voor een zelfverzekerde indruk.
  • Wijs niet naar personen. Mensen krijgen zo snel het gevoel dat er over hen geroddeld wordt en dit wil je absoluut vermijden. Wanneer je naar dingen of dieren wijst, hou dan je vingers bij elkaar om alweer niet te agressief over te komen.
  • Gekruiste benen

    Je benen kruisen is nefast voor onderhandelingen.

    Beperk te uitbundige gebaren. Enthousiast zijn mag, maar zorg ervoor dat je gebaren niet agressief overkomen.

(bronnen: jobat, express.be)

Verbale communicatie

In deze virtuele, moderne tijden gebruiken we vaak mediums waarbij we communiceren zonder de lichaamstaal van de andere persoon waar te nemen. Denk maar aan telefoneren, e-mailen, bloggen … Hoewel het communiceren met anderen nog nooit zo toegankelijk is geweest, zijn de misverstanden en communicatieproblemen online nog nooit zo groot geweest. Het gebrek aan niet-verbale communicatie maakt communiceren moeilijker.

Een tip bij online schrijven: wees je bewust van je lichaamstaal en probeer deze zo goed mogelijk onder woorden te brengen. Bij professionele doeleinden is het vinden van gepaste woorden een must. Lezers van je website of nieuwsbrief moeten jouw boodschap puur op basis van jouw woordkeuze interpreteren. Indien je moeilijkheden ondervindt om de juiste woorden te gebruiken in je communicatie, schakel dan zeker een specialist in en vermijd onnodige complicaties!

 

Geplaatst in blogN en getagd met , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *