De Kracht van Kritiek

Als je beter zichtbaar wordt dan krijg je kritiek.

Zo simpel is het.

Kop boven het maaiveld en ze gaan proberen je om te maaien.

Als je al eens naar een van mijn webinars hebt geluisterd dan hoor je het me wel zeggen.
Dat het typisch Nederlands is, die kritiek. Dat veel kritiek in loondienst en/of in een mannenwereld ‘normaal’ is. Dat we niet goed zijn in complimenten geven (en ontvangen).

De Kracht van KritiekMaar zelfs als al die kritiek ‘normaal’ is, dan wil het nog niet zeggen dat het fijn is. Dat we dat altijd maar zo kunnen hebben. Want zeg nou zelf, we zijn toch allemaal op zoek naar erkenning, naar liefde, naar verbinding?

Waarom dan altijd die kritiek?

Het is makkelijker om kritiek te leveren dan om complimenten te geven. Zo simpel ligt het.
Probeer het maar. Afkeur, negativiteit en dus ook kritiek floept veel makkelijker onze mond uit dan een welgemeend compliment.

Komt dat omdat we zelf dat interne stemmetje hebben dan altijd maar daarmee bezig is en soms ook naar buiten wil?

Dat kan toch anders?

Natuurlijk kan dat anders. Ik probeer altijd positief te zijn. Maar, ja ik ben ook maar een mens, als ik moe ben, gestrest en het lukt allemaal niet meer, dan doen mijn filters het niet meer zo goed en kan er bij mij best wat negativiteit uitkomen. Gelukkig weten de meeste mensen om mij heen dat het meestal niet zo kort en direct bedoeld is als dat het eruit komt. Ja, ik heb gelukkig een heleboel lieve mensen om me heen J

Wat doe ik met die kritiek?

Kritiek geven ben je dus altijd zelf bij. Maar wat doe je met kritiek ontvangen? Daar kun je namelijk niet altijd wat aan doen. Meestal niet eigenlijk. Op het moment dat je kritiek ontvangt kun je een aantal dingen doen.

  • Als je kritiek ontvangt val je dus op met iets. Dat kun je als een positief iets zien. Je hangt niet meer in die grijze massa, maar je doet dus iets anders dan anders.
  • Als je kritiek ontvangt betekent het dat degene die je kritiek geeft, het dus waard vind om het jou te laten weten. Het is veel makkelijk om niets te doen, of om tegen iemand anders te klagen. Als jij direct kritiek krijgt moet je daar dus dankbaar voor zijn. Iemand wil die tijd en energie gebruiken om jou iets te vertellen. Fijn, toch?
  • Ongegronde kritiek. Soms weet je gewoon dat die kritiek echt nergens op slaat. En dan, dan doen je er gewoon lekker niets mee. Je kunt diegene die de kritiek levert misschien bedanken voor zijn of haar mening. That’s it.
  • Er is ook zoiets als constructieve kritiek. Op het moment dat je kritiek krijgt voel je je meteen aangevallen. Logisch, en menselijk. Maar wat gebeurt er een dag of twee later? Dan ga je erover nadenken. Dan kom je tot de kern van de kritiek. Vaak zit er namelijk iets in waar je echt wel wat mee kunt.

Krijg jij wel eens kritiek?

Een leven vol kritiek zou ik bijna willen zeggen.
Laatst hield ik met collega-ondernemer-vriendin Denise Hulst de Digitale Detox Dag. Wij vonden het zelf ontzettend leuk om te doen en hebben ons te pletter gelachen, echt. Natuurlijk probeerden we alles zo goed mogelijk te doen, technisch neer te zetten en professioneel op te pakken. Maar dan wel alles met een knipoog.

Het ging geweldig totdat iemand een mail stuurde dat ze de e-mails van de dag niet kreeg, dat het maar belachelijk was dat de video’s maar zo kort te bekijken waren en dat ze haar geld terug wilde.
Na heel veel heen en weer mailen werd het een beetje een welles-nietes spelletje. Dit kostte ongelooflijk veel energie en tijd. Uiteindelijk is het wel allemaal in goede vrede opgelost.

Het niet goed kunnen verwerken van kritiek ontaard natuurlijk in dat welles-nietes spelletje.

Wat heb ik er nu van geleerd?

De volgende keer geef ik meteen het geld terug en ga niet in discussie. En het maakt dan niet uit wie er gelijk heeft. Dit bespaart een heleboel tijd en energie voor beide partijen. Daarnaast heeft het me wel duidelijk gemaakt dat een volgende keer de communicatie nog scherper moet. Het moet meteen duidelijk zijn voor iedereen dat de filmpjes maar een bepaalde tijd beschikbaar zijn. Alles wat voor mij duidelijk is, is dus niet meteen duidelijk voor een ander. Meer en beter communiceren.

Kijk, zo haal ik uit kritiek toch een aantal goede leerpunten. Maar dat kon pas toen ik het tijd had gegeven.

Dus….

Wat je uiteindelijk met kritiek doet is jouw keuze. Maar scheep het niet meteen af als iets negatiefs. Geef het wat tijd en haalt het positieve eruit. Dat is de kracht van kritiek!

Heb jij een voorbeeld van de positieve kracht van kritiek? Fijn als je dit deelt in de reacties.

Het bericht De Kracht van Kritiek verscheen eerst op the ICT girl.

Geplaatst in blogm en getagd met .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *