5 manieren om gemakkelijker te schrijven

Zit je ook vaak met je handen in het haar van zodra je bijvoorbeeld jouw blog wil schrijven? Je weet wel waarover, maar hoe pak je dit het best aan en is dit wel de meest efficiënte methode?

Hieronder vind je 5 manieren om gemakkelijker te schrijven (en jezelf tijd uit te sparen).

5 manieren om gemakkelijker te schrijven

  1. Schrijven om een probleem op te lossen

    Als het je doel is om een oplossing aan te bieden voor een specifiek probleem, kan je eenzelfde aanpak hanteren als in dit artikel.

    • Identificeer het probleem. Lokaliseer het ‘pijn-punt’ van je lezer, zowel op zakelijk als op persoonlijk vlak.
    • Wakker het probleem wat aan en herinner de lezer eraan waarom dat probleem net zo vervelend is. Leg de nadruk op de obstakels die overwonnen moeten worden vooraleer je de oplossing aanreikt.
    • Presenteer je oplossing als een duidelijke, voor de hand liggende manier.
  2. Schrijven om bezwaren te weerleggen: heb niet, kan niet, wil niet

    Net zoals in de sales krijg je vaak te maken met bezwaren. De beste manier om met deze bezwaren om te gaan is door deze bezwaren in het achterhoofd te houden tijdens het schrijven en hiervoor reeds een oplossing aan te bieden.

    Bijvoorbeeld:

    Op het bezwaar ‘Ik heb geen tijd’ kan je reeds in je tekst schrijven: ‘Het duurt maar tien minuten en je zal versteld staan van het resultaat!’.

  3. Schrijven om de voordelen te benadrukken

    Als je schrijft om de eigenschappen en de voordelen te benadrukken of de lezer wilt overtuigen dat die er baat bij heeft om naar jou te luisteren, werk je beter als volgt.

    • Leg uit wat je product of dienst juist doet/inhoudt.
    • Leg gedetailleerd uit waarom dit belangrijk is voor de lezer, stap voor stap.
    • Benadruk de positieve resultaten die volgen uit de vorige twee punten.

    Meestal ziet dit er zo uit:

    ‘Mijn product/dienst is … . Het doet …, lost … op, is beter dan … . Dit betekent dat je … wint/het resultaat is dat je … .

  4. Schrijven om te overtuigen: wat – wie – wat

    Geef de lezer iets om naar uit te kijken. Wat de lezer, die overtuigd zal worden, wil horen is:

    • wat je aanbiedt en wat het kan doen.
    • wie je bent en waarom je te vertrouwen bent.
    • wat juist moet gedaan worden om van dit aanbod te kunnen genieten

    Dit wordt vaak gebruikt om de contactgegevens/het e-mailadres van de lezer te bemachtigen:

    ‘Lees mijn e-book om de beste te worden in … . Ik heb deze methode zelf gebruikt om mijn bedrijf naar een hoger level te brengen/om mijn organisatie uit te bouwen naar een succesvol en productief team van tien mensen! Profiteer nu van dit tijdelijke aanbod en download mijn e-book gratis. Dit aanbod is slechts 24 uur geldig!’

  5. Schrijven om de nieuwsgierigheid aan te wakkeren

    Laat iets weg om de lezer nieuwsgierig te maken. Als je een deel van de informatie weglaat, gaat de lezer snakken naar meer. Deze informatie kan dan bijvoorbeeld in de betalende versie beschikbaar zijn. Vaak wordt deze methode ook gebruikt in het schrijven van onderwerpregels in je e-mail, titels van blogartikels en slagzinnen in je social media om ervoor te zorgen dat je doorklikt naar de geheimzinnige informatie.

    Bijvoorbeeld:

    ‘Je gelooft nooit hoe gemakkelijk het is om …’. Je gelooft het misschien niet, maar je wil wel weten waarom je het niet zou geloven en dus klik je door of schrijf je je in voor meer informatie.

 

Hou je belofte

Ongeacht welke methode je toepast, zorg ervoor dat je altijd levert wat je beloofd hebt. Niemand houdt van loze beloftes.

Bij deze ben ik er dus van overtuigd dat je jezelf met deze 5 manieren om gemakkelijker te schrijven veel tijd en een hoop kopzorgen bespaart. Nu is het aan jou. Succes!

Geplaatst in blogN.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *